Indlæg
Brew: Pakkehåndtering til macOS
I de seneste dage har jeg geninstalleret min computer på grund af nogle overvejelser, og jeg har også ønsket at sætte mig mere ind i emnet pakkehåndtering under macOS. Derfor kan I i de kommende dage se frem til flere artikler her om emnet brew.sh.
Hvad er brew.sh?
En pakkehåndterer, der ligner apt på Debian-systemer. Kort sagt er det en slags App Store, bare med flere kilder, opdateringsmekanismer og tilgængelig direkte i shellen.
Hvorfor giver det mening?
Vi bruger mange programmer på Mac’en. Nogle kommer fra Mac App Store, men andre henter vi fra internettet, f.eks. Google Chrome, Spotify og lignende. Det er en god idé at hente, installere, afinstallere og opdatere alle disse programmer fra ét sted (som ikke er Mac App Store).
Når man sletter programmer, har man lært, at man blot skal trække dem over i papirkurven; så er de væk. Det er i første omgang korrekt, men der bliver stadig masser af cache-filer og andre ting tilbage på Mac’en, som man heller ikke har brug for længere. Der findes værktøjer til at finde og rydde op i disse, f.eks. CleanMyMac eller AppCleaner.
Når man bruger brew, fjernes disse indholdselementer også fuldstændigt, da det ved pakkeinstallationen registreres, hvor dataene gemmes.
Installationen
- Åbn hjemmesiden https://brew.sh
- Kopier følgende kommando (den er muligvis opdateret på den pågældende hjemmeside, men har ikke været forkert de seneste år):
/bin/bash -c "$(curl -fsSL https://raw.githubusercontent.com/Homebrew/install/master/install.sh)"- Indsæt denne kommando i din Terminal. Du bliver bedt om at indtaste din adgangskode.
Under installationen downloades Xcode Command Line Tools, og det kan være, at du får en meddelelse om tilgængelige opdateringer i systemindstillingerne. Du skal blot ignorere disse og lade processen køre færdig i terminalen.
Efter installationen
Tænk lige kort over, om det er i orden for dig, at anonymiserede statistikker om din brugsadfærd videregives til forfatterne af brew.sh. Her kan du finde lidt mere information.
Hvis du ikke bryder dig om det, kan du deaktivere indsamlingen af statistikker med denne kommando. Den skal du selvfølgelig også indtaste i din terminal:
brew analytics offInstaller den første pakke
De første skridt er taget, og nu går vi i gang med det vigtigste. Hvilket program vil du installere? Personligt bruger jeg mest en webbrowser; jeg har installeret Safari (følger med som standard), Google Chrome og Mozilla Firefox. I den næste artikel viser jeg dig, hvordan man gør.